Донецькі міфотворці проти світлого імені Василя Стуса.
Обурюють факти прямого абсурдизму деяких
новітніх донецьких писак, які себе почали в такій собі ролі новітніх чи то
істориків, чи літературознавців. Очевидно, вони собі взяли відкриту якусь
фантастичну Америку десь в Антарктиді. Ці графомани намагаються своїми
брехливими опусами нав'язати якісь свої ідеї, які з правдою нічого спільного не
мають.
Яскравою зіркою на міфотворчому поприщі
новітніх писак з'явився якийсь Алєксєй Іванов.В його творчому доробку така собі «статейка» з 4 міфів. Можливо, у вас
на вустах слова цього пана Алєксєя викличкть усмішку, але ж чи доречно
плюндрувати світлу пам'ять Героя Українською Нації? Докладно з цим «творінням»
можна ознайомитися на «Данєцкому Комунікаційнному Рєсурсє» за адресоюhttp://dkr.com.ua/index.php?new=11912.
Тож розвію міфи пана Іванова. Його перший
міф стосується того, що нібито Стус не любив Донеччини. Для цього автор статті
перекрутив слова самого ж Стуса, точніше захотів їх побачити у вигідному для
себе світлі. Насправді ж своїми словами Стус підкреслює плачевне становище
усього українського на Донбасі. В його листах душа просто в кожному рядку
кричить про те, як пригноблюється все рідне і дороге в краї, в якому
минулодитинство та молоді літа Василя.
Чи не найкраще про це свідчить такий уривок з листа до Андрія Малишка: «На
Донбасі (та й чи тільки!) читати українську мову в російській школі - одне
недоумство. Треба мати якісь моральні травми, щоб це робити. Ми нині маємо (та
й не тільки нині), що українське стає часом синонімом відсталого, неглибокого,
примітивного навіть.» Хіба ж той факт, що людина переймається долею рідного
краю не свідчить про його любов до нього? Пан Іванов ще сюди приплів, що нібито
дехто вважає, що Стус народився в Донецьку. Та той факт, що Василь Семенович
народився на Вінниччині знає будь – який українській школяр! Не думаю, що
панІванов зараз десь сидить в дитсадку і при цьому пише такі «серйозні» речі.
Міф №2 пана Іванова стосується, що ніби то
Василя Стуса не висували на здобуття Нобелівської премії. Зі слів автора стаття
випливає. що були лише пусті балачки серед тогочасних літературних кіл
української діаспориі не більше.
Насправді ж в 1983 році Стусу вдалося
передати на волю текст під назвою „З таборового зошита". Ці твори були
опубліковані в кількох авторитетнихсвітових виданнях (Наприклад: The life & Death of e poet: Prison
Diaries/ Poems by Vasyl Stus / Notes by M. Carynnyk; Transl. by G. Luckyj
[Prison Diaries] a. M. Carynnyk [Prison Diaries; poems] // The Idler. –
Toronto, 1986/ - Vol. II. № 7 – Р. 15-22) . Відомий німецький Генріх Бьоль в
1985 висунув творчість Василя Стуса на здобуття Нобелівської премії. На мій
погляд вкрай нерозумно братися за написання чогось не вивчивши докладно усі
факти. Очевидно, пан Алєксєй іншої думки…
Міф № 3 «Стус – не поет». Тут і
коментувати особливо нема чого, як то кажуть: «ні в тин, ні в ворота». Мабуть, пан Алєксєй хотів оце дуже довести, та щось його занесло
зовсім не туди, бо ніяких фактів нема (власне, їх і бути не може). Ще й цитує,
що Стус себе поетом не вважав. А це свідчить
про зовсім інше – Стус був дуже скромною людиною, і не в його манері було
кричати на кожному кроці «Я – поет!». Стус себе вважав людиною, людиною, що
творить, яка своїми словами несе правду. Справді, така висока місія достойна, як приклад для наслідування. І ще,
до відома слабко поінформованого пана
Іванова, творчість Стуса шанують і читають. А щодо бестселерів, то поезія -
специфічний жанр літератури. Це ж не ширвжиткова література бульварного ґатунку.
Очевидно, автор надто мілко плаває у питаннях специфіки різних жанрів
літератури.
Міф № 4 «Стус – не демократ». Таке враження, що в
автора принцип «чув дзвін, та не знаю, де він». Елементарно людина не розуміє
понять «демократія» і «націоналізм», а найгірше, що не може зробити історичний
аналіз тих подій, що були. Наукове визначення «демократії» - народовладдя, форма правління в державі, при
якій влада належить народу. Інколи дають інше визначення: демократія - форма
правління в державі, побудована на визнанні народу джерелом влади. Тогочасний
СРСР не був демократичною країною, а тоталітарною імперією серпа і молота. Стус,
як людина, що любить Україну вбачав подальшу долю рідної землі в незалежності,
яку можна було досягти вийшовши з – під ярма жидівсько – москальської влади
більшовицької Московії. В незалежній Україні і мала бути влада української
нації, тобто та сама демократія. Націоналізм — світоглядний принцип, найбільшою
мірою притаманний передовим представникам народу, що виборює своє право на
розбудову власної держави, тобто прагне перетворитись на націю. Після розпаду
СРСР у серпні 1991 р., націоналізм, як один із способів розвитку світової
співдружності народів, вступив у свій черговий етап. Головною в націоналізмі є
ідея державності та незалежності, самостійності. Але держава — не самоціль, а
форма й засіб організації повноцінного життя народу. Такі погляди Стуса щодо
незалежної України мають місце у його творах, які, до речі, автор цитує. Чому автор
не припускає, що Стус бачив шлях до демократичної України через націоналізм?
Як бачимо, міфи пана Іванова і виїденого
яйця не вартують. Тож чи не час припинити безглузду беззмістовну писанину і
хоча б елементарно вивчити курс шкільної історії та української літератури?